Jak pierwszaki z SP17 uczyły się „widzieć” dotykiem i dźwiękiem w bibliotece

2 min czytania
Jak pierwszaki z SP17 uczyły się „widzieć” dotykiem i dźwiękiem w bibliotece

Klasa I A ze Szkoły Podstawowej nr 17 odwiedziła w Koszalinie bibliotekę, by przekonać się, że świat barw można poznać bez patrzenia. W warsztatach przygotowanych przez pracowników biblioteki dzieci zamieniały oczy na wyobraźnię, dłonie i uszy, a prostota zajęć otwierała nowe perspektywy poznawcze.

  • Lekcja biblioteczna pokazała, że czytanie to nie tylko wzrok
  • Dzieci tworzyły czarno-białe obrazki i eksperymentowały ze zmysłami, zabawa trwała do końca

Lekcja biblioteczna pokazała, że czytanie to nie tylko wzrok

W 7 listopada w KBP (Koszalińska Biblioteka Publiczna) w Koszalinie odbyła się lekcja biblioteczna dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 17. Zamiast oglądać ilustracje, pierwszaki słuchały fragmentów książki „Czarna książka kolorów” i miały zamknięte oczy — to ćwiczenie pomogło im wejść w świat osób niewidomych i poczuć, jak inaczej działają zmysły. Warsztatowa rozmowa skupiła się na tym, jak inne kanały odbioru — dotyk i słuch — wpływają na rozumienie rzeczywistości i empatię wobec innych.

Dzieci tworzyły czarno-białe obrazki i eksperymentowały ze zmysłami, zabawa trwała do końca

Zajęcia zakończyła plastyczna zabawa inspirowana książką — dzieci robiły własne prace w tonacji czerni i bieli, używając kształtów i symboli do przedstawienia kolorów. Były też sensoryczne zadania, które pozwoliły uczestnikom „zobaczyć” przedmioty przez dotyk i dźwięk, a nie przez wzrok. Warsztat miał prostą strukturę, ale duże znaczenie edukacyjne — połączenie czytania, rozmowy i praktycznych ćwiczeń sprawiło, że temat został osadzony w codziennym doświadczeniu uczniów. 🙂

Organizatorzy podkreślili, że takie spotkania rozwijają wyobraźnię i wrażliwość dzieci oraz pokazują, że literaturę można poznawać na wiele sposobów.

na podstawie: Biblioteka Koszalińska.

Autor: krystian