W tym tygodniu przybliżę Państwu zasady robienia bezpiecznych zakupów przez Internet. Mówiąc o zakupach w sieci nie sposób pominąć największej platformy transakcyjnej on-line w Polsce czyli Allegro.pl. Aby przygotować ten materiał przeprowadziłem rozmowę o zakupach w sieci z Jakubem Pepłońskim - kierownikiem ds. Współpracy z Organami Ścigania Allegro.pl, który specjalnie dla Państwa zdradził garść porad dla kupujących w sieci.

Internet jest doskonałym i bezpiecznym miejscem do robienia zakupów. Dzięki ogromnej ilości ofert zyskujesz możliwość zakupu dokładnie takich przedmiotów, jakich potrzebujesz. Możesz też wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób dostawy, a zakupy z reguły trafiają do Ciebie już na drugi dzień po złożeniu zamówienia. To właśnie dlatego za pośrednictwem sieci sprzedaje się w Polsce kilkaset milionów przedmiotów rocznie. Dokonując zakupów należy jednak przestrzegać kilku prostych zasad, które pomogą Ci uniknąć potencjalnych problemów i cieszyć się nowymi przedmiotami:

1.Sprawdź opinie dotyczące sklepu, w którym chcesz nabyć przedmiot.

Komentarze klientów to naprawdę bardzo cenne źródło informacji. W większości przypadków w Internecie bez trudu można znaleźć wiele informacji dotyczących sprzedających. Pamiętaj, że opinii możesz szukać też na forach internetowych, czy portalach społecznościowych. Jeśli dokonujesz transakcji w platformach handlowych zawsze masz możliwość zapoznania się z opiniami na temat sprzedawcy.

Badania pokazują, że większość z nas wybierając zakupy w Internecie kieruje się ceną. W sieci niemal zawsze można kupić przedmiot taniej, niż w sklepach stacjonarnych.  Jednak to właśnie jakość sprzedającego powinna być dla Ciebie najważniejszym kryterium podczas podejmowania decyzji o zakupie.

2. Kupuj za pośrednictwem uznanych internetowych platform handlowych.

Zakupy w takich serwisach nie tylko pozwalają na wybór najkorzystniejszej oferty u wielu sprzedających, ale przede wszystkim dokonując tam zakupów, masz także gwarancję bezpieczeństwa. Takie serwisy prowadzą stałą weryfikację swoich sprzedawców, rejestrują każdą zawartą za ich pośrednictwem transakcję oraz posiadają dedykowany dział wsparcia klienta. Również płatności podlegają tam specjalnej ochronie, zatem nie musisz martwić się o bezpieczeństwo swojego konta, czy karty kredytowej. Najlepsze z nich oferują zwrot pieniędzy w przypadku nieotrzymania przedmiotu lub kiedy otrzymany towar istotnie różni się od tego oferowanego na stronie. Pamiętaj też, że serwisy ogłoszeniowe nie służą zawieraniu transakcji na odległość, nie zapewniają też odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i w większości przypadków nie dysponują zaawansowanymi rozwiązaniami antyfraudowymi.

3. Jeśli decydujesz się na zakupy w sklepach internetowych sprawdź czy przedsiębiorca korzysta z uznanych platform do przeprowadzania płatności.

Profesjonalni przedsiębiorcy współpracują z bezpiecznymi operatorami płatności dzięki którym klienci w trakcie dokonywania zakupów mogą bezpiecznie zalogować się do internetowych systemów transakcyjnych banków. Firmy świadczące usługi płatnicze w Internecie przed rozpoczęciem współpracy profesjonalnie weryfikują swoich klientów. Zachowaj szczególną ostrożność, kiedy sprzedawca prosi Ciebie o wpłatę bezpośrednio na jego rachunek bankowy.

4. Unikaj płacenia za towar lub usługę kartą płatniczą bezpośrednio na stronie internetowej sklepu.

Doradza się rezygnację z zakupów, jeśli sklep prosi Ciebie o podanie informacji takich, jak numer  karty płatniczej, data jej ważności, imię i nazwisko posiadacza, kody CVV2 lub CVC2 oraz 3d Secure. Musisz być świadomy, że te informacje pozwalają na poprawne wykonanie płatności w Internecie.  Decydując się na zapłatę kartą w sieci zawsze upewnij się, że podajesz te informacje bezpośrednio na stronie agenta rozliczeniowego.

5. Sprawdź czy strona sklepu jest właściwie zabezpieczona.

Zerknij na pasek adresu strony sklepu czy nawiązana jest komunikacja z użyciem szyfrowania (początek adresu winien zaczynać się od skrótu: „https”).

6. Jeśli natrafiłeś na nieuczciwego sprzedającego.

Jeśli stało się to, kiedy korzystałeś z platformy handlowej lub serwisu pośredniczącego koniecznie poinformuj je o swoich przypuszczeniach. Jeśli twoje przypuszczenia okażą się być prawdziwe poinformuj o sprawie organy ścigania.

a) złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania (Policji lub Prokuraturze);

Udaj się do najbliższej Twojemu miejscu zamieszkania jednostki Policji lub Prokuratury.  Zgłaszając sprawę organom ścigania, szczegółowo opisz i udokumentuj całą sytuację. Przekaż komplet posiadanych informacji i dokumentów: adres witryny, na której dokonałeś zakupu, dane sprzedającego (również teleadresowe), numer rachunku bankowego, na który została dokonana wpłata i dokument potwierdzający dokonanie zapłaty za towar. Możesz dołączyć również wydruki treści korespondencji prowadzonej ze sprzedającym oraz wydruk strony przedmiotu czy otrzymanego e-maila potwierdzającego zawarcie transakcji, gdzie widoczne będą dane sprzedającego.

b) zawiadom swój bank i poinformuj go o złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa;

Jeśli płatność została dokonana przy użyciu kart płatniczych klienci mogą złożyć reklamacje i w ramach charge back odzyskać pieniądze. Poinformuj bank o złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa do organów ścigania

c) ostrzeż innych potencjalnych nabywców o przestępczym charakterze działalności prowadzonej przez danego sprzedawcę internetowego.

Ostrożnie formułuj  opinie i komentarze nt. danego sprzedawcy internetowego. Pamiętaj, że wszelkie nieprawdziwe i szkalujące sprzedawcę opinie i komentarze mogą być powodem wytoczenia powództwa cywilnego z tytułu zniesławienia. Dlatego skup się na faktach związanych z zakupem, w wyniku którego poniosłeś straty finansowe.

asp. Rafał Skoczylas

KMP Koszalin

 

 


Dodaj komentarz
Komentarze nie odnoszące się bezpośrednio do treści artykułu, obraźliwe, nieprawdziwe oraz niezgodne z prawem, reklamowe publikowane bez zgody wydawcy mogą zostać usunięte przez administrację. Komentarz osoby niezalogowanej, który zawiera link/i jest zatwierdzany ręcznie przez administrację.