Mieszkanka gminy Mielno padła ofiarą oszustów na platformie zakupowej. Przestępcy kontaktowali się ze sprzedającą, po czym rzekomo zainteresowani zakupem mebli, wysyłali linki za pośrednictwem komunikatora WHATSAPP. Sprzedająca kliknęła w link, wpisała dane a po chwili straciła pieniądze z konta.
Sprzedając rzeczy w Internecie trzeba zachować niezwykłą czujność. Przez nieuwagę oraz chęć szybkiej sprzedaży swoich rzeczy na portalach ogłoszeniowych, można stracić posiadane na koncie pieniądze.
Schemat oszustwa może wyglądać następująco:
-
ofiara wystawia przedmiot w serwisie ogłoszeniowym;
-
z ofiarą kontaktuje się oszust który informuje że jest zainteresowany zakupem przedmiotu, jest skłonny zapłacić więcej za kuriera czy ponad gabarytową przesyłkę;
-
kontakt z oszustem często przeniesiony jest do zewnętrznego komunikatora (na prośbę oszusta);
-
oszust wysyła link służący rzekomo do „odbioru płatności”, a w rzeczywistości jest to strona phishingowa, służąca do pobrania informacji o karcie płatniczej sprzedającego, wykonania transakcji lub połączenia jej z elektronicznym portfelem oszusta;
-
po kliknięciu w link otrzymany od oszusta i wejściu na podstawioną stronę ofiara widzi swój produkt oraz informację, że zapłata czeka. Przestępcy dla każdego sprzedającego przygotowują indywidualną stronę informacyjną, która uwiarygodnia całą historię;
-
ofiara jest przekonana że odwiedza stronę serwisu transakcyjnego oraz, że potwierdza odbiór zapłaty, a tymczasem potwierdza operację, której nie jest świadoma;
-
po potwierdzeniu operacji ofiara traci wszystkie pieniądze z konta.
Jak nie dać się oszukać?
-
nie zgadzaj się na przenoszenie rozmowy poza serwis transakcyjny;
-
nie zgadzaj się na metody przekazania środków których nie znasz, stosuj zasadę: pieniądze na koncie -> wysyłka przedmiotu;
-
zwracaj uwagę na adres strony, ważny jest każdy znak – często oszuści próbują zastępować kropki myślnikami lub literę “o” zerem;
-
nie podawaj kodu CVC/CVV Twojej karty płatniczej (istnieją od tego wyjątki ale nie w przypadku sprzedaży);
-
sprawdź czy korespondencja wygląda na autentyczną, czy jest napisana poprawną polszczyzną i nie zawiera literówek i innych błędów?
-
nie poddawaj się presji, oszust próbuje zmylić Ciebie poprzez nadawanie tempa, chce kupić szybko, za większą kwotę, nie chce abyś kontaktował się ze wsparciem technicznym serwisu aukcyjnego lub bankiem
-
jeśli czujesz że coś jest nie tak z transakcją to może właśnie jesteś oszukiwany, przerwij transakcję!