W trakcie zajęć uczestnicy kursu poznali procesy jakie zachodzą w takcie nauczania – uczenia się oraz opracowywali konspekty do zajęć. Na podstawie własnych doświadczeń identyfikowali czynniki jakie pomagają osobom dorosłym w nauce oraz określali rolę nauczyciela, instruktora w procesie szkolenia. Tajniki „zawodu” nauczyciela odkrywano powoli, ale konsekwentnie. Wszyscy zaprezentowali opracowane przez siebie konspekty i swój pomysł na realizację zajęć z zastosowaniem reguł, które poznali w trakcie kursu.

Ponadto uczestnicy kursu zapoznani zostali z dokumentami normatywnymi regulującymi prowadzenie szkolenia i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy i pracowników w Straży Granicznej. Kurs realizowany był metodami aktywnymi.  Prowadzący zajęcia, tj. wykładowcy Zespołu Metodyki Szkolenia, Analiz i Ewidencji Zakładu Organizacji Dydaktyki mjr SG Małgorzata Rusin i ppłk SG Arletta Skorek dążyli do aktywizacji uczestników oraz pełnego ich zaangażowania w realizowane ćwiczenia. Dla znacznej części uczestników kursu przygotowanie się do roli prowadzącego zajęcia w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego było zupełną nowością, a opracowanie konspektu dużym wyzwaniem.