Rozważaniom dotyczącym zasad nauczania, metodyki kształcenia osób dorosłych i psychologicznym podstawom tych procesów, towarzyszyły ożywione dyskusje uczestników kursu związane z własnymi doświadczeniami, ze szkołą, uczeniem się i nauczaniem.

Głównym celem było poznanie podstawowych wiadomości związanych z procesem nauczania a w konsekwencji nabycie umiejętności formułowania celów dydaktycznych i opracowanie konspektu do zajęć. Uczestnicy zapoznali się z dokumentami regulującymi proces szkolenia i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej. Mieli również okazję wystąpić w roli prowadzących, co wywołało wiele emocji i dostarczyło refleksji na temat wystąpienia w innej roli niż uczestnika szkolenia czy kursu.

Zajęcia upłynęły w atmosferze współpracy i wzajemnej wymiany wiadomości oraz doświadczeń.

Prowadzący dążyli do aktywizacji uczestników oraz ich pełnego zaangażowania w realizowane ćwiczenia. Posiadane kompetencje i doświadczenie kadry realizującej kurs, tj. wykładowców Zespołu Metodyki Szkolenia, Analiz i Ewidencji Zakładu Organizacji Dydaktyki mjr SG Małgorzaty Rusin i ppłk SG Arletty Skorek zostały docenione przez uczestników co znalazło odzwierciedlenie w wyrażanych opiniach.