Koszalińska Kolej Wąskotorowa to prawdziwy skarb dla miłośników niecodziennych podróży! Ta zabytkowa linia kolejowa, której historia sięga końca XIX wieku, przenosi pasażerów w czasie, oferując niezapomniane przejażdżki po malowniczych terenach Pomorza. Dźwięk stukotu kół i widok na spokojne krajobrazy to coś, co sprawia, że ta podróż staje się wyjątkowa. Choć trasa nie jest długa, każdy kilometr jest pełen nostalgii i uroku. To idealna atrakcja dla rodzin, pasjonatów kolejnictwa i wszystkich, którzy chcą poczuć klimat dawnych czasów. Byłeś już na pokładzie?
- Ile kosztuje bilet na Koszalińską Kolej Wąskotorową?
- Gdzie kupić bilety na Koszalińską Kolej Wąskotorową?
- Trasa pełna wrażeń – poznaj przystanki, które odwiedzisz kolejką
- Historia Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej – jak stała się perełką turystyki
Ile kosztuje bilet na Koszalińską Kolej Wąskotorową?
Koszalińska Kolej Wąskotorowa to atrakcja, która przyciąga zarówno turystów, jak i mieszkańców regionu. Standardowy bilet normalny w jedną stronę kosztuje 30 zł, a na przejazdy mają zastosowanie ulgi ustawowe. To świetna okazja na nostalgiczny przejazd wąskimi torami przez malownicze tereny Pomorza, zwłaszcza w kierunku Manowa czy Rosnowa.
Oferta dla grup zorganizowanych:
Jeśli szukacie wyjątkowej wycieczki dla większej grupy, Koszalińska Kolej Wąskotorowa oferuje wynajem pociągów na trasie Koszalin – Manowo – Rosnowo. Oferta jest skierowana do grup liczących od 20 do 240 osób. To idealna atrakcja dla szkół, przedszkoli czy kolonii.
Długość tras:
- Koszalin – Manowo: 12 km, czas przejazdu tam i z powrotem: 1,5 godziny
- Koszalin – Rosnowo: 20 km, czas przejazdu tam i z powrotem: 2,5 godziny
Koszty wynajmu pociągu dla grup:
Ceny zależą od liczby osób oraz rodzaju składu:
- MBxd2 + Bxhpi lub wagon barowy (dla 84/120 osób): od 1450 do 1800 zł
- MBxd2 + wagon barowy + wagon turystyczny (dla 95/145 osób): od 2350 do 2700 zł
- Lxd2 + Bxhpi + wagon barowy + wagon turystyczny (dla 108/150 osób): od 2600 do 2900 zł
- Lxd2 + Bxhpi + wagon barowy + wagon turystyczny + MBxd2 (dla 147/210 osób): od 2850 do 3240 zł
- Px48 + Bxhpi + wagon barowy + wagon turystyczny (dla 108/150 osób): od 3700 do 4300 zł
- Parowóz Px48 + pełny skład: 6000–6800 zł
Dodatkowe opcje:
- Dodatkowy postój powyżej 2 godzin: 250 zł/h
- Wynajem drezyny ręcznej na stacji Koszalin: 120 zł/h
Gdzie kupić bilety na Koszalińską Kolej Wąskotorową?
Bilety na przejazd Koszalińską Koleją Wąskotorową można kupić w kilku miejscach, co ułatwia planowanie podróży:
- W kasie biletowej przed odjazdem, na dworcu Koszalin Wąskotorowy przy ul. Kolejowej 4.
- Bezpośrednio na pokładzie pociągu, tuż przed podróżą.
- Online poprzez portal e-podróżnik, co pozwala na wygodne zakupienie biletów z wyprzedzeniem.
Każda z tych opcji jest szybka i wygodna, a bilety można nabyć zarówno w dniu wycieczki, jak i wcześniej, aby zarezerwować miejsce.
Trasa pełna wrażeń – poznaj przystanki, które odwiedzisz kolejką
Podróż Koszalińską Koleją Wąskotorową to prawdziwa przygoda, która rozpoczyna się na stacji Koszalin Wąskotorowy, położonej niedaleko stacji normalnotorowej. Tuż po odjeździe można podziwiać ciekawą infrastrukturę, m.in. zabytkowy budynek dworca, lokomotywownię oraz zapadnię transporterową. Trasa kolejki wiedzie przez malownicze tereny, oferując przystanki pełne atrakcji.
Przystanki pełne wrażeń:
-
Kretomino
- Pierwszy przystanek po opuszczeniu Koszalina. Trasa biegnie przez cmentarz komunalny i dalej wzdłuż rzeki Dzierżęcinki. Mijając pola i osiedla mieszkaniowe, pociąg przejeżdża przez Drogę Krajową nr 11 i dociera do Kretomina. To malownicze miejsce na krótką przerwę i idealna okazja do fotostopów, z widokiem na Górę Chełmską.
-
Bonin
- Po kolejnych zakrętach, trasa prowadzi przez wieś Bonin, gdzie znajduje się urokliwy Kościół św. Izydora z XV wieku. Możliwość uzupełnienia zapasów w pobliskim sklepie lub odpoczynku czyni ten przystanek idealnym miejscem na regenerację sił przed dalszą podróżą.
-
Manowo
- Duża atrakcja trasy. W tej gminnej wsi znajduje się rezerwat przyrody „Czapla Góra” z licznymi gniazdami czapli i ścieżką edukacyjną. To doskonałe miejsce na dłuższy postój, gdzie można zorganizować ognisko. Manowo jest również świetnym punktem startowym na wycieczki rowerowe lub piesze, a miłośnicy przyrody mogą odwiedzić Rezerwat Mrówki Ćmawej lub Kamienne Kręgi.
-
Rosnowo
- Ostatni przystanek na trasie kolejki. Po przejechaniu przez malownicze lasy i nasypy, pociąg dociera nad Jezioro Rosnowskie. To idealne miejsce na relaks – plażowanie, kąpiel lub spacer wzdłuż zapór na rzece Radew. W sezonie dostępne są tu także drezyny rowerowe, które pozwalają wczuć się w rolę maszynisty i odkrywać okolice na własną rękę.
Podróż Koszalińską Koleją Wąskotorową to idealny sposób na aktywny wypoczynek, połączony z podziwianiem przyrody i odkrywaniem lokalnych atrakcji. Każdy przystanek oferuje coś wyjątkowego – od rezerwatów przyrody po zabytki i malownicze pejzaże.
Historia Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej – jak stała się perełką turystyki
Koszalińska Kolej Wąskotorowa, założona w 1898 roku, od początku pełniła kluczową rolę w rozwoju gospodarczym regionu. W czasach pruskich, kiedy transport na Pomorzu opierał się głównie na kiepskich drogach gruntowych, powstanie wąskotorówki miało zaspokoić potrzeby transportowe lokalnych przedsiębiorstw, cegielni, gorzelni i gospodarstw rolnych. Kolej stała się istotnym narzędziem przewozu towarów oraz pracowników, umożliwiając połączenie oddalonych wsi z Koszalinem i resztą regionu.
Budowa rozpoczęła się w 1898 roku, a pierwsza trasa, Koszalin-Manowo-Nacław, została otwarta 1 listopada tego samego roku. Kolejne lata przyniosły dalszy rozwój, w tym uruchomienie nowych odcinków do Bobolic i Białogardu, co uczyniło kolej głównym środkiem transportu dla okolicznych miejscowości. Do lat 30. XX wieku kolej była nieodłącznym elementem życia lokalnej społeczności, a rozbudowana sieć tras docierała do wielu miejsc, takich jak Polanów czy Żydowo.
Podczas II wojny światowej linia została zdewastowana, a niemal cały tabor wywieziono do ZSRR. Mimo to po wojnie podjęto decyzję o odbudowie kolei, która miała służyć m.in. do transportu materiałów potrzebnych do budowy lotniska w Zegrzu Pomorskim. Kolej przetrwała kolejne dekady, ale lata 90. XX wieku przyniosły poważne trudności. Zmniejszająca się liczba pasażerów i pogarszający się stan techniczny linii doprowadziły do zamknięcia wielu odcinków, a w 2001 roku pociągi przestały kursować na większości tras.
Wszystko zmieniło się, gdy w 2005 roku powstało Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, którego celem było ocalenie kolejki przed całkowitą likwidacją. Dzięki pasji i zaangażowaniu wolontariuszy rozpoczęto prace nad odbudową torów i renowacją taboru. W 2008 roku pociągi ponownie zaczęły kursować, a kolejka zyskała status atrakcji turystycznej.
Dzięki stopniowym pracom, w 2016 roku udało się odbudować trasę do Rosnowa, a w 2021 roku na szlak powróciła legendarna lokomotywa parowa Px48-3901. Dziś Koszalińska Kolej Wąskotorowa jest nie tylko atrakcją turystyczną, ale także symbolem dbałości o dziedzictwo techniczne regionu. Trasa prowadząca przez malownicze tereny wokół Koszalina stała się popularnym celem wycieczek, a kolejka oferuje przejazdy zarówno dla turystów, jak i na zamówienie dla grup zorganizowanych. Stała się perełką turystyki, przyciągając miłośników historii i kolei z całego kraju.