Minimalny bieżnik w oponach zimowych
Pora zimowa jest z pewnością trudnym okresem dla wielu kierowców. Nic w tym dziwnego, ponieważ niekorzystne warunki pogodowe i niskie temperatury sprawiają, że drogi są pokryte warstwą śniegu, a nawet lodu. To z kolei osłabia przyczepność, wydłuża hamowanie oraz powoduje problemy z ruszaniem z miejsca. W związku z tym wielu producentów wprowadziło na rynek specjalne opony zimowe, które świetnie wgryzają się w podłoże, odprowadzają nadmiar błota z powierzchni styku z podłożem i lepiej trzymają się śliskich dróg zarówno podczas jazdy prosto, jak i na zakrętach. Optymalne parametry jezdne są utrzymywane przy zachowaniu odpowiedniej głębokości bieżnika.

Polskie przepisy dotyczące minimalnego bieżnika w oponach zimowych

Warto mieć na uwadze to, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika jest określona w przepisach obowiązujących na terenie naszego kraju. Zgodnie z tymi zasadami, minimalna dozwolona głębokość bieżnika to 1,6 mm i wartość ta dotyczy zarówno ogumienia zimowego, jak również letniego. Jazda ze zużytymi oponami, w których głębokość bieżnika jest mniejsza od tej wartości, wiąże się nie tylko z zagrożeniem bezpieczeństwa, ale również z możliwością otrzymania mandatu, a w skrajnych przypadkach, nawet z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Kierowcy wybierający się do innych krajów muszą pamiętać, że obowiązują w nich inne przepisy dotyczące głębokości bieżnika. W krajach, takich jak Austria, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Luksemburg, Serbia, Macedonia oraz Łotwa, obowiązuje głębokość 4 mm, natomiast w Estonii, Finlandii, Norwegii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, a także na terenie Litwy, dopuszczalna głębokość bieżnika to wartość 3 mm.

Zalecany minimalny bieżnik opony zimowej

Jazda na zużytych oponach o zbyt płytkim bieżniku to bardzo zły pomysł. Takie ogumienie traci bowiem w znacznym stopniu swoją przyczepność, utrudnia wykonywanie różnych manewrów, a także wpływa niekorzystnie na drogę hamowania na oblodzonej i ośnieżonej drodze. Innymi słowy pogarsza się komfort, a także poziom bezpieczeństwa jazdy. Oczywiście zgodnie z przepisami jazda z oponami o głębokości powyżej 1,6 mm jest dozwolona, jednak według wielu fachowców, a nawet producentów, ogumienie traci do 45% swoich właściwości przy bieżniku 1,6 mm.

Głębokość bieżnika nowych opon to zwykle 8-10 mm. Wielu ekspertów zaleca wymianę ogumienia przy głębokości 4-5 mm, a wartością graniczną jest dla nich głębokość 3,5 mm. Przy tej wartości odnotowywane są pierwsze spadki parametrów opon w porównaniu z nowymi kompletami. Nie ma sensu oszczędzanie na tak ważnej sprawie, jaką jest bezpieczeństwo. Dlatego warto postawić na nowe opony

Sposoby sprawdzania głębokości bieżnika w oponach zimowych

Jeśli chodzi o głębokość bieżnika w ogumieniu samochodowym to można ją sprawdzić na kilka sposobów. Poniżej przedstawione są najpopularniejsze przykłady metod:

  • Pomiar przy pomocy suwmiarki. Jest to proste narzędzie, które można bez problemów zakupić w sklepach budowlanych.
  • Użycie monety o nominale 5 zł i włożenie jej do rowka bieżnika. Jej srebrna obwódka ma szerokość około 4 mm.
  • Użycie zapałki lub patyka. Po zaznaczeniu na niej miejsca granicznego bieżnika, wystarczy dokonać pomiaru za pomocą linijki.
  • Zastosowanie specjalnego urządzenia do pomiaru. Na rynku dostępnych jest wiele przyrządów manualnych, jak również elektronicznych ze specjalnymi wyświetlaczami pokazującymi dokładnie zmierzone wartości.

Podczas dokonywania pomiaru warto dokonać kontroli głębokości bieżnika w kilku miejscach. Jest to spowodowane faktem, że opony nie zużywają się równomiernie.