Na sam początek podkreślmy, że słowo franczyza jest często źle wymawiane i mylone z innymi pojęciami. Zapoznajmy się z tym tematem nieco bliżej.

Definicja franczyzy

Najprościej ujmując rzecz, franczyza jest gotową koncepcją biznesową oraz skalowalnym, dochodowym oraz powtarzalnym modelem biznesowym. Aby móc zrozumieć sam mechanizm współpracy wystarczy, że wyobrazimy sobie chociażby takie marki jak Alior Bank, McDonald, Carrefour, Play, Lotos oraz Vistula. Firmy te działają właśnie w samym modelu franczyzy, a więc biznesowym partnerom umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej pod swoją własną marką. Warto podkreślić, że w Polsce franczyza cieszy się dużą popularnością. Jeżeli interesuje Cię ten temat, sprawdź raport 30 popularnych franczyz.

Oczywiście osoba taka, która prowadzić by chciała sklep czy też restaurację pod znaną marką, tak zwany franczyzobiorca, spełnić musi wymagania odpowiednie. Na pewno franczyza jest sprawdzonym systemem sprzedaży produktów oraz także usług, które oparte są na ścisłej oraz nieustannej współpracy pomiędzy finansowo i prawnie odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorcami. Chodzi o franczyzodawcę i franczyzobiorcę.

Co należy wiedzieć o franczyzie?

Osoby złośliwe uważają, że franczyza jest pomysłem na biznes dla osób, które nie mają pomysłu. Jednak ze stwierdzeniem tym nie należy się zgadzać. W co po niektórych branżach dla 99 procent osób w Polsce tenże model współpracy jest w zasadzie jedną jedyną szansą na wejście w biznes.

Świetnym przykładem na to są sektory finansowe oraz sektory telekomunikacyjne. Zastanówmy się, ile osób pozwolić sobie może na stworzenie od podstaw nowego komórkowego operatora czy też banku? W ramach dostępnych partnerskich systemów można otworzyć swój oddział banku lub też sprzedać usługi komórkowej telefonii.

O co chodzi we franczyzie?

Prawdziwą istotą tego systemu jest to, że właściciel marki na swoich partnerów nakłada obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z koncepcją wypracowaną, ujętą w ramy całego systemu franczyzowego oraz przekazaną w formie franczyzowego pakietu, w którego skład wchodzi podręcznik operacyjny, znak towarowy, know-how oraz także wsparcie franczyzodawcy.

Operacyjny podręcznik jest powiązany ściśle z umową oraz także opisuje wszelkie zasady czy też warunki współpracy. Z kolei know how to informacje poufne, które wynikają z doświadczenia bezpośrednio franczyzodawcy dotyczącego tego wszystkiego, jak prowadzić należy swój biznes. Marka rozpoznawalna działa jako specjalny czynnik, który stymuluje popyt, ponieważ ludzie sobie cenią wyłącznie produkty sprawdzone. Elementem, który jest ostatnio bardzo istotny jest wsparcie, które jest udzielane przez franczyzodawcę, który umożliwia znacznie szybszy rozwój.

Procesy sprawdzone, wartościowe know-how, znana marka oraz także wsparcie franczyzodawcy mają w założeniu na zminimalizowanie ryzyka bankructwa. Wiele jest zależne również od samych podstaw franczyzobiorcy oraz także jego zaangażowania.

Musimy pamiętać, że w przypadku korzystania z tejże formy współpracy utrzymujemy jedynie wędkę przysłowiową, a ryby musimy złowić sobie samodzielnie. Prowadzenie biznesu w oparciu o sam system partnerski to nie tylko korzyści. Właśnie dlatego takie ważne jest zapoznanie się z zaletami oraz wadami franczyzy. Zdecydowanie tych pierwszych jest znacznie więcej.