Czy Koszalin ma swoje lotnisko pasażerskie? Możliwości podróży w Zachodniopomorskim

Koszalin, malowniczo położone miasto w sercu Pomorza Zachodniego, jest miejscem pełnym historii i dynamicznego rozwoju. Każdy, kto zastanawia się nad wygodnymi opcjami podróży do tego regionu, z pewnością zapyta, czy jest lotnisko pasażerskie w Koszalinie? Nie, nie ma. Choć Koszalin posiada lotnisko z pasem startowym o długości 1150 metrów, które pozwala na obsługę popularnych samolotów pasażerskich ATR, nie jest ono obecnie wykorzystywane do regularnych połączeń pasażerskich. W związku z tym mieszkańcy Koszalina nie mają obecnie dostępu do lokalnego portu lotniczego obsługującego ruch pasażerski. Najbliższe czynne lotniska pasażerskie znajdują się w Goleniowie, około 100 km od Koszalina, oraz w Szczecinie, oddalonym o około 130 km. Mimo to, dzięki bliskości tych większych portów lotniczych, podróżni mają szeroki wachlarz możliwości, aby dotrzeć do Koszalina szybko i komfortowo. Dodatkowo rozwinięta infrastruktura drogowa i kolejowa ułatwia dalsze przemieszczanie się, co sprawia, że nawet bez własnego lotniska, Koszalin pozostaje łatwo dostępny dla wszystkich odwiedzających. Zachęcamy do dalszego czytania, by odkryć, jak maksymalnie wykorzystać możliwości podróży w Zachodniopomorskim i dowiedzieć się, jakie inne atrakcje czekają na każdego, kto zdecyduje się odwiedzić ten region.

Historia Lotniska w Koszalinie - Początki i cel powstania

Pierwsze wzmianki o lotnictwie w okolicach Koszalina pochodzą z lat 20. XX wieku. W tamtych czasach lotnictwo zaczynało zdobywać popularność jako nowa forma transportu oraz rozrywki. W regionie Pomorza, podobnie jak w innych częściach Polski, powstawały pierwsze kluby lotnicze, a entuzjaści lotnictwa organizowali pokazy i loty widokowe.

Oficjalne plany utworzenia lotniska w Koszalinie pojawiły się w latach 30. XX wieku. W 1935 roku, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na infrastrukturę lotniczą oraz strategiczne znaczenie regionu, rozpoczęto budowę lotniska. Władze miejskie i wojskowe dostrzegły potencjał tego przedsięwzięcia, które mogło służyć zarówno celom cywilnym, jak i militarnym.

Budowa lotniska miała kilka głównych celów:

  • Względy wojskowe: W okresie międzywojennym oraz podczas narastających napięć przed II wojną światową, istnienie lotniska wojskowego w regionie było kluczowe. Lotnisko miało służyć jako baza dla niemieckich sił powietrznych (Luftwaffe), co zwiększało bezpieczeństwo regionu oraz umożliwiało szybkie reagowanie na ewentualne zagrożenia.
  • Rozwój cywilny i komunikacyjny: Poza celami militarnymi, lotnisko miało również znaczenie cywilne. Miało ono ułatwić komunikację i transport, co było szczególnie istotne dla regionu oddalonego od głównych ośrodków miejskich. Lotnisko miało także służyć jako punkt szkoleniowy dla pilotów oraz miejsce organizacji pokazów lotniczych.
  • Rozwój gospodarczy: Lotnisko miało przyczynić się do rozwoju gospodarczego Koszalina i okolic. Poprzez zwiększenie dostępności transportu lotniczego, miasto mogło przyciągać inwestorów oraz turystów, co w dłuższej perspektywie miało stymulować lokalną gospodarkę.

Po zakończeniu budowy w 1938 roku, lotnisko w Koszalinie zaczęło funkcjonować zgodnie z planem. Jego infrastruktura obejmowała utwardzony pas startowy, hangary, wieżę kontrolną oraz zaplecze techniczne. Lotnisko szybko stało się ważnym punktem na mapie lotniczej Pomorza, służąc zarówno celom militarnym, jak i cywilnym. Podczas II wojny światowej, lotnisko było intensywnie wykorzystywane przez niemieckie siły powietrzne. Po zakończeniu wojny, teren lotniska przeszedł pod kontrolę władz polskich, które kontynuowały jego rozwój i modernizację.

Obecny stan i infrastruktura lotniska w Koszalinie

Lotnisko w Koszalinie, znane oficjalnie jako Lotnisko Koszalin-Zegrze Pomorskie (kod ICAO: EPKG), to obiekt o długiej historii, który obecnie służy głównie celom wojskowym, sportowym oraz prywatnym lotom cywilnym. Infrastruktura lotniska obejmuje:

  • Pas startowy: Lotnisko posiada utwardzony pas startowy o długości około 2500 metrów. Pas jest przystosowany do obsługi różnych typów samolotów, choć nie jest wykorzystywany do regularnych lotów pasażerskich.
  • Hangary i warsztaty: Na terenie lotniska znajdują się hangary, w których przechowywane i serwisowane są samoloty. Hangary te są wykorzystywane przez lokalne aerokluby oraz prywatnych właścicieli samolotów.
  • Terminal General Aviation: Mimo braku regularnych połączeń pasażerskich, na lotnisku znajduje się niewielki terminal general aviation, który obsługuje loty prywatne oraz szkoleniowe.
  • Infrastruktura wojskowa: Lotnisko w Zegrzu Pomorskim jest również bazą wojskową, co oznacza, że posiada odpowiednie zaplecze techniczne i logistyczne do obsługi operacji wojskowych.

Chociaż lotnisko w Koszalinie nie obsługuje regularnych lotów pasażerskich, oferuje różne usługi dla pilotów i użytkowników prywatnych oraz sportowych lotów. Na terenie lotniska działają szkoły lotnicze, które oferują kursy pilotażu oraz szkolenia dla przyszłych pilotów. Lokalny aeroklub organizuje loty widokowe nad regionem, które są atrakcją dla turystów i mieszkańców chcących podziwiać okolicę z lotu ptaka. Lotnisko jest również miejscem licznych pokazów lotniczych, zawodów sportowych i innych wydarzeń związanych z lotnictwem, które przyciągają entuzjastów lotnictwa.

Planowane inwestycje i modernizacje

  1. Mimo że lotnisko nie obsługuje regularnych lotów pasażerskich, planowane są pewne inwestycje mające na celu poprawę jego infrastruktury i funkcjonalności:
  2. Modernizacja pasów startowych: Plany modernizacji obejmują prace nad wzmocnieniem i utrzymaniem pasa startowego, co zapewni możliwość obsługi różnych typów statków powietrznych.
  3. Rozbudowa infrastruktury szkoleniowej: Planuje się rozbudowę obiektów szkoleniowych, aby lepiej dostosować je do potrzeb szkół lotniczych i organizacji treningowych.
  4. Poprawa zaplecza technicznego: Inwestycje w nowe hangary i warsztaty mają na celu zwiększenie możliwości serwisowych i obsługowych lotniska.

Koszalińskie lotnisko, mimo że nie jest dużym hubem pasażerskim, odgrywa ważną rolę w lokalnej społeczności, służąc celom edukacyjnym, sportowym i wojskowym. Jego dalszy rozwój i modernizacja przyczynią się do wzrostu jego znaczenia i funkcjonalności w regionie.

Alternatywne lotniska w okolicy Koszalina

Najbliższymi portami lotniczymi dla mieszkańców Koszalina są Port Lotniczy Szczecin-Goleniów im. NSZZ "Solidarność" (SZZ), Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (GDN) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego (POZ). Port Lotniczy Szczecin-Goleniów znajduje się około 150 km na zachód od Koszalina. Jest to międzynarodowe lotnisko, które obsługuje loty krajowe i międzynarodowe, oferując połączenia z wieloma europejskimi miastami, takimi jak Londyn, Oslo, Warszawa, Dublin i Liverpool. Port Lotniczy Gdańsk, oddalony około 200 km na północny wschód, jest jednym z większych lotnisk w Polsce. Oferuje szeroki wachlarz połączeń międzynarodowych i krajowych, obsługując loty do wielu destynacji w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Port Lotniczy Poznań-Ławica, położony około 250 km na południowy zachód od Koszalina, obsługuje loty krajowe i międzynarodowe, oferując regularne połączenia do takich miast jak Frankfurt, Monachium, Londyn i Kopenhaga.

O tych lotniskach przeczytaj dokładnie tu: Gdzie jest lotnisko w Koszalinie? Odkryj najlepsze połączenia lotnicze